Тема:
«Світлотінь. Розміщення світлотіней на
предметах. Поняття штриху.
Малювання кубу та
циліндра, враховуючи закони
розподілу світлотіні».
Мета: Вчити
закономірностей розміщення світла
і тіней, ознайомити
з поняттями «полиск»(«відблиск»), «зона
світла», «півтінь», «тінь»,
«власна тінь», «падаюча
тінь», «рефлекс», «штрих». Вчити
штрихами передавати об’єм
і освітлення предмета.
Розвивати спостережливість, вміння
працювати з графічними
матеріалами. Виховувати уважність,
акуратність, точність під
час виконання тонованого
малюнка.
Обладнання: альбом для
малювання, графітовий олівець,
гумка.
Вид діяльності: робота на
площині.
Техніка виконання: графітовим олівцем.
Хід
уроку.
I. Організаційна частина.
II. Сприймання
та аналіз естетичних
явищ в житті
та мистецтві.
–
Ви часто бачили
в книжках або
на виставках роботи
якихось художників?
–
Чи доводилось вам
думати про те,
що предмети на
картинах чи малюнках
зображені дуже реалістично, тобто
так, як насправді?
–
Як ви думаєте,
чому?
–
Так, тому, що
художники вміють підбирати
кольори, знають, як
правильно зобразити ближні
й дальні предмети
або їхні частини,
а також вони
вміють правильно відтворити
об’єм предметів, намалювати освітлені
та затемнені ділянки.
Тобто, художники знають
певні закони.
III. Оголошення
теми уроку.
–
Одні із таких
законів ми будемо
сьогодні вивчати. Це
закони розподілу світлотіні
на предметі. А
малюватимемо ми сьогодні
кулю та циліндр.
IV.Навчально-пізнавальна
і творча практична робота.
1.
Пояснення
нового матеріалу.
–
Розгляньте ці кілька
предметів кулястої форми.
Вони різного кольору,
і мають неоднакової
фактури поверхню, а ще –
вони неоднаково освітлені
на різних ділянках
своєї поверхні. Скажіть,
де у нас
розміщене джерело світла,
з якого боку?
– То
з якого боку
в нас освітлена
ділянка?
–
А з якого
боку – затемнена?
–
Так, цей предмет
ніби перешкоджає променям
світла проходити далі.
Тому вони затримуються
на предметі, а з
протилежного боку утворюється
тінь. А так як
ця тінь розміщена
на самому предметі,
то ця тінь
є власною тінню
предмета, а тінь
яка падає від предмета
є падаючою. Вона
є темнішою за
власну тінь предмета, а
далі, розтягуючись, світліє. Скажіть, а де на
цих предметах найсвітліше
місце? І скільки на
кожному з них
є таких найбільш
освітлених ділянок?
–
Так, і ця
ділянка називається відблиском
або полиском. Чим
гладкішу поверхню має
предмет, тим полиск
виразніший, а матові
і шороховаті поверхні
мають полиск менш
виразний. Якщо джерело
світла є позаду
предмета, то ми не бачимо
полиску, якщо воно
зверху, то полиск
є вгорі на
предметі. Розташування полиску
2.Розгляд
схем, малюнків та їх обговорення.
–
Розглянемо схему розміщення
світлових градацій на
малюнках. Де в
нас полиск?
–
А де освітлена
зона, або зона
світла?
–
Де власна тінь?
–
Де падаюча тінь?
–
А є ще
місце, де світло
плавно переходить у
тінь, тобто місце
між світлом і
тінню. Воно називається
«півтінь». Є ще
світла частина на затемненій
ділянці. Це світло,
яке відбивається від
освітлених предметів чи
поверхонь неподалік. Ця
частина називається «рефлекс».
Отже,
повторимо вивчені терміни,
користуючись малюнком: полиск – світло – півтінь – власна тінь – рефлекс – падаюча тінь.
Виконуючи
затемнення, ми будемо
користуватись штрихом, а не
замальовуватимемо, як заманеться.
Штрих – це коротка рисочка
або лінія, яку
виконують добре заструганим
олівцем. Штрихи накладають
по формі предмета.
Оскільки на нашому
малюнку – куля, то штрихи накладаються
по колу.
– Розглянемо циліндр.
Якої форми полиск
на циліндричній поверхні? (прямокутної, довгий)
Розглянемо
розміщення світлових градацій
на поверхні циліндра
на малюнку. Штрихи
накладаються дугоподібно, щоб
підкреслити округлу форму
циліндра, бо в
його основі є
коло.
3. Пояснення послідовності
виконання малюнка.
–
Ми будемо малювати
кулю і циліндр
за законами розподілу
світлотіні.
- Спочатку малюємо кулю і циліндр.
- Легенько накладаємо штрихи по усій поверхні предметів, крім полиску.
- Накладаємо другий шар штрихів на ділянках тіні та півтіні.
- Накладаємо ще кілька шарів на ділянках тіні. Штрихи можна накладати в різних напрямках.
- Ділянку рефлексу можна підтерти резинкою.
- Падаюча тінь є ще темнішою, тому в цьому місці штрихи будуть ще густішими.
4.
Творча
практична робота.
V.
Аналіз та оцінювання
робіт учнів.
VI.
Підведення
підсумків уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар