середа, 3 грудня 2014 р.

конспект уроку для 5 класу(1)
















































Конспект,  уроку  для  5  класу
Тема: «Світлотінь. Розміщення  світлотіней  на  предметах. Поняття  штриху. Малювання  кубу  та  циліндра,  враховуючи  закони  розподілу  світлотіні».














































Мета: Вчити  закономірностей  розміщення  світла  і  тіней,  ознайомити  з  поняттями «полиск»(«відблиск»),  «зона  світла»,  «півтінь»,  «тінь»,  «власна  тінь»,  «падаюча  тінь»,  «рефлекс»,  «штрих». Вчити  штрихами  передавати  об’єм  і  освітлення  предмета.  Розвивати  спостережливість,  вміння  працювати  з  графічними  матеріалами.  Виховувати  уважність,  акуратність,  точність  під  час  виконання  тонованого  малюнка.
Обладнання:  альбом  для  малювання,  графітовий  олівець,  гумка.
Вид  діяльності:  робота  на  площині.
Техніка  виконання:  графітовим  олівцем.

                                               Хід  уроку.

I.   Організаційна  частина.

II. Сприймання та  аналіз  естетичних  явищ  в  житті  та  мистецтві.
  Ви  часто  бачили  в  книжках  або  на  виставках  роботи  якихось  художників?
  Чи  доводилось  вам  думати  про  те,  що  предмети  на  картинах  чи  малюнках  зображені дуже  реалістично,  тобто  так,  як  насправді?
  Як  ви  думаєте,  чому?
  Так,  тому,  що  художники  вміють  підбирати  кольори,  знають,  як  правильно  зобразити  ближні  й  дальні  предмети  або  їхні  частини,  а  також  вони  вміють  правильно  відтворити  об’єм  предметів, намалювати  освітлені  та  затемнені  ділянки.  Тобто,  художники  знають  певні  закони.

III.  Оголошення  теми  уроку.
  Одні  із  таких  законів  ми  будемо  сьогодні  вивчати.  Це  закони  розподілу  світлотіні  на  предметі.  А  малюватимемо  ми  сьогодні  кулю  та  циліндр.

IV.Навчально-пізнавальна  і  творча практична  робота.
1.     Пояснення  нового  матеріалу.
  Розгляньте  ці  кілька  предметів  кулястої  форми.  Вони  різного  кольору,  і  мають  неоднакової  фактури  поверхню,  а  ще – вони  неоднаково  освітлені  на  різних  ділянках  своєї  поверхні.  Скажіть,  де  у  нас  розміщене  джерело  світла,  з  якого  боку?
  То  з  якого  боку  в  нас  освітлена  ділянка?
   А  з  якого  боку – затемнена?
   Так,  цей  предмет  ніби  перешкоджає  променям  світла  проходити  далі.  Тому  вони  затримуються  на предметі,  а  з  протилежного  боку  утворюється  тінь. А  так  як  ця  тінь  розміщена  на  самому  предметі,  то  ця  тінь  є  власною  тінню  предмета,  а  тінь  яка падає  від  предмета  є  падаючою.  Вона  є  темнішою  за  власну  тінь предмета,  а  далі,  розтягуючись,  світліє. Скажіть, а  де  на цих  предметах  найсвітліше  місце? І  скільки  на  кожному  з  них  є  таких  найбільш  освітлених  ділянок?
   Так,  і  ця  ділянка  називається  відблиском  або  полиском.  Чим  гладкішу  поверхню  має  предмет,  тим  полиск  виразніший,  а  матові  і  шороховаті  поверхні  мають  полиск  менш  виразний.  Якщо  джерело  світла  є  позаду  предмета,  то  ми  не  бачимо  полиску,  якщо  воно  зверху,  то  полиск  є  вгорі  на  предметі.  Розташування  полиску

 2.Розгляд  схем,  малюнків  та  їх  обговорення.
  Розглянемо  схему  розміщення  світлових  градацій  на  малюнках.  Де  в  нас  полиск?
   А  де  освітлена  зона,  або  зона  світла?
  Де  власна  тінь?
  Де  падаюча  тінь?
  А  є  ще  місце,  де  світло  плавно  переходить  у  тінь,  тобто  місце  між  світлом  і  тінню.  Воно  називається  «півтінь».  Є  ще  світла частина  на  затемненій  ділянці.  Це  світло,  яке  відбивається  від  освітлених  предметів  чи  поверхонь  неподалік.  Ця  частина  називається  «рефлекс».
Отже,  повторимо  вивчені  терміни,  користуючись  малюнком:  полиск – світло –   півтінь – власна  тінь – рефлекс – падаюча  тінь.
Виконуючи  затемнення,  ми  будемо  користуватись штрихом,  а  не  замальовуватимемо,  як  заманеться.  Штрих – це  коротка  рисочка  або  лінія,  яку  виконують  добре  заструганим  олівцем.  Штрихи  накладають  по  формі  предмета.  Оскільки  на  нашому  малюнку – куля,  то штрихи  накладаються  по  колу.
– Розглянемо  циліндр.  Якої  форми  полиск  на  циліндричній  поверхні? (прямокутної,  довгий)
Розглянемо  розміщення  світлових   градацій  на  поверхні  циліндра  на  малюнку.  Штрихи  накладаються  дугоподібно,  щоб  підкреслити  округлу  форму  циліндра,  бо  в  його  основі  є  коло.

 3.  Пояснення  послідовності  виконання малюнка.
   Ми  будемо  малювати  кулю  і  циліндр  за  законами  розподілу  світлотіні.

  1. Спочатку  малюємо  кулю  і  циліндр.
  2. Легенько  накладаємо  штрихи  по  усій  поверхні  предметів,  крім  полиску.
  3. Накладаємо  другий  шар  штрихів  на  ділянках  тіні  та  півтіні.
  4. Накладаємо  ще  кілька  шарів  на  ділянках  тіні. Штрихи  можна  накладати в  різних  напрямках.
  5. Ділянку  рефлексу  можна  підтерти  резинкою.
  6. Падаюча  тінь  є  ще  темнішою,  тому  в  цьому  місці  штрихи  будуть  ще  густішими.

4.     Творча  практична  робота.

V.              Аналіз  та  оцінювання  робіт  учнів.
VI.          Підведення  підсумків  уроку.


Немає коментарів:

Дописати коментар